söndag 22 augusti 2010

Hejdå stress och press

Vet ni vad? att det är faktiskt vanligt att tjejer går om kring och är stressade och pressade och spänner sig om dagarna. Det är sånt där som leder till huvudvärk och magont. Det finns faktiskt statistik på det dära. Inte för att jag själv är så insatt. Men jag har ju upplevt det själv. Det är inte alls kul. Man går omkring och ska vara på nåt visst sätt, har massa krav på sig själv. Åh du kan inte förstå hur jag önskar att man bara kunde ta och skita fullständigt i vad andra tycker och tänker om en. Sluta bry sig om hur ''duktig'' man är. Åh vad jag avskyr det ordet.
Nåja. Anledning på att jag tänkte på det här var för att skolan snart börjar. På sommaren går man ju inte direkt omkring och spänner sig och känner massa prestationskrav. På sommaren är man ju ganska fri. Det är det som är så bra med sommaren. Tycker jag iallafall. Men fy vad jag önskar att jag kunde känna sådär i skolan också. Jag kanske inte verkar vara den som bryr mig en massa om vad andra tycker, och jag kanske inte alltid verkar vara den som har massa krav på mig själv att vara ''duktig'' hela tiden. Men jag har krav på mig, jag har haft mycket ont i magen av stress i skolan. Alla har väl krav på sig ibland. Det är verkligen inte alls kul.
Åh vad jag önskar att det inte ska behöva vara så. Inte för någon. Men vad gör man då?
Jag antar att det man kan göra är att hjälpa varandra. Stötta och uppmuntra. Visa varandra att man ska få vara som man vill. Komma ihåg att allt sånt där ytligt och allt om att vara duktig inte är så viktigt egentligen. Det som är viktigt är ju att man mår bra, att man inte har ont i magen bara för att man går omkring och spänner sig.
Vet inte om folk känner igen sig? Men jag tror det.

Vet du vad? Att du är bra. Jaa, jag veeet, det låter som en stor fet klyscha, men vadå, det är ju för tusan sant. Du är du och därför är du bra. Huvudsaken är inte att vara duktigast osv, det är mycket viktigare att må bra och ta hand om varandra. Tycker jag iallafall.

Hoppas att ni förstår.
Jag ska tänka på det här lite mer. Så att jag inte får mer stressamage. Hejdå stress och press säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar